fbpx

Wim Hof - změna k lepšímu dýchání a pevnějšímu zdraví

Jednoho krásného zimního dne jsem si byla zaběhat a přitom potkala svého bývalého spolužáka Vláďu. Začali jsme vzpomínat na staré časy a mezi řečí se mi zmínil, že se chodí  “zanořovat”  do koryta řeky pod Lysou horou. Byl začátek ledna a proto mě to překvapilo.  „Jako teď? V lednu? Ty jsi úplný blázen.  A to ti není zima?” zděšeně jsem vyhrkla . To já bych nikdy, ale opravdu nikdy nezvládla. Miluji své teplo, horkou sprchu, slunce a dokonce i na bazénech mi bývá často zima, proto tam raději nechodím. Vysvětlil mi, že se začal zajímat o speciální dýchání pomocí nějaké metody.  Doma mi to stále vrtalo hlavou, že i obyčejný člověk, tím myslím “neotužilec” se dokáže ponořit do ledové vody jen tak, a ještě je mu tam dobře! A tak jsem si sedla k počítači a začala si pročítat články a dívat se na videa. Nestačila jsem se divit co jsem se dozvěděla a tímto dnem jsem změnila svůj dosavadní život.

Tím klíčem k úspěchu je tzv. Wimhofova metoda, kterou vymyslel a dal jí i  své jméno Nizozemec Wim Hof.  Narodil se v roce 1959 a také se mu přezdívá Ice man neboli Ledový muž.  Když mu zemřela žena, sám vychovával čtyři děti a byl psychicky na dně. Už tehdy cvičil jogu, ale stále cítil, že mu něco chybí, že ho pouze joga nenaplňuje. Již od dětství se otužoval a tak mu chlad  nikdy nevadil. Jednou uviděl zamrzlé jezero a napadlo ho svléknout se a  ponořit do mrazivé vody. Samozřejmě se mu začalo špatně dýchat, nemohl popadnout dech, dostal šok, cítil bolest a chtěl okamžitě ven. Jako pud sebezáchovy začal zhluboka dýchat a tím zjistil, že když se vědomě soustředil na dýchání, dalo se to vydržet a začal se cítit úplně jinak. Od té doby začal pracovat na svém dechu a vymyslel ucelenou sérií postupů dýchání a cvičení.  Získal 26 světových rekordů, je zapsán v Guinessově knize rekordů např. jako běžec, který v roce 2007 Tím klíčem k úspěchu je tzv. Wimhofova metoda, kterou vymyslel a dal jí i své jméno Nizozemec Wim Hof. Narodil se v roce 1959 a také se mu přezdívá Ice man neboli Ledový muž. Když mu zemřela žena, sám vychovával čtyři děti a byl psychicky na dně. Už tehdy cvičil jógu, ale stále cítil, že mu něco chybí, že ho pouze jóga nenaplňuje. Již od dětství se otužoval a tak mu chlad nikdy nevadil. Jednou uviděl zamrzlé jezero a napadlo ho svléknout se a ponořit do mrazivé vody. Samozřejmě se mu začalo špatně dýchat, nemohl popadnout dech, dostal šok, cítil bolest a chtěl okamžitě ven. Jako pud sebezáchovy začal zhluboka dýchat a tím zjistil, že když se vědomě soustředil na dýchání, dalo se to vydržet a začal se cítit úplně jinak. Od té doby začal pracovat na svém dechu a vymyslel ucelenou sérií postupů dýchání a cvičení. Získal 26 světových rekordů, je zapsán v Guinessově knize rekordů např. jako běžec, který v roce 2007 nejrychleji zaběhl půlmaratón bos na sněhu i ledu za skvělý čas 02:16:34.  Také má za sebou maraton v africké poušti bez vody a spoustu dalších nej prvenství. 

 

WHM se zakládá na kombinaci několika faktorů

  1. vědomém dýchacím cvičení
  2. schopnost vědomě správně nastavené mysli a meditace
  3. otužováním
Každému, kdo tuto metodu zkusil, se změnil život, poznal sám sebe, zvýšil si  imunitu a naučil se hlavně správně dýchat. Díky tomu lépe zvládá chlad a předchází  civilizačním nemocem.

Pojďme si popsat základní dýchání

Pohodlně se usaďte, nebo si lehněte, zavřete oči a začněte se pomalu zhluboka nadechovat -hluboký nádech do břicha, hrudníku,  až do hlavy.  Vydechněte jen trochu,  ne hluboce. Cítíme jak se do každé naší buňky dostává kyslík, tělo se nám zahřívá, vnímáme jen náš dech a naše pocity. Takto se prodýcháme 30x. Při třicátém výdechu, zadržíme dech na jak dlouho zvládneme, meditujeme, uvolníme se,  na nic nemyslíme a je nám příjemně. Čím  déle budeme takto dýchat, tím víc se bude prodlužovat doba zadržení dechu. Jakmile cítíme, že již déle nevydržíme,  zhluboka se nadechneme a opět zadržíme dech na 15 vteřin. Tímto se naše tělo  okysličuje, dostává energii a zahřívá se. Toto je celá jedna série dechového cvičení. Takto opakujeme min. třikrát, ale klidně i šestkrát.  Zhruba po třetím kole se člověk dostává hlouběji do stavu “tady a teď”, více vnímá své tělo a hluboce se uvolňuje. Často se stává, že nám začnou brnět prsty na rukou,  můžeme vidět různé obrazce a také se nám může zatočit hlava. Vše je zcela normální a přirozené.

Poté následuje dynamické cvičení, dřepy, kliky, poskoky, aby se kyslík dostal a rozproudil do celého těla. Když jsme připraveni, tak  hurá do studené sprchy  anebo rovnou  zanořit se do řeky (jen pro opravdové odvážlivce).

Moje poprvé

Někdy v půlce ledna jsem se tedy nechala přemluvit a vyzkoušela si tuto metodu sama na sobě. Přijeli jsme k nádhernému kaňonu řeky, do kterého vtékala voda přímo z nejvyšší hory Beskyd. Měla 2 stupně a vzduch byl necelý jeden stupeň Celsia,  jak jsem se později dozvěděla. Po dýchacím cvičení a rozcvičce se šlo do vody. To nezvládnu, bude mi zima, proč to dělám? Hlavou mi běžely myšlenky jako o závod. Ale když to teď vzdám, budu na sebe později hrozně naštvaná. Jdu dál. První krok byl docela překvapivý,  voda nebyla  až  tak ledová jak jsem očekávala. Hlavně se už moc nezastavovat.  Najednou jsem měla vody až po pás, neustále jsem zhluboka dýchala, ale i tak mě  zachvátila panika a začala jsem lapat po dechu. „Dýchej více, snaž se uklidnit”, slyšela jsem jakoby z dálky. Zima mi vůbec nebyla, jen neskutečná bolest, pocit jakoby vám bodaly  prudce jehličky po celém těle. Trvalo to ale jen chvíli. Dýchala jsem, že už to snad víc nešlo, a pomalu jsem se uklidňovala i díky Vláďovi, který stál naproti  mně a říkal , co mám dělat. Dokonce jsem se zvládla nakrátko ponořit po prsa do vody. Ruce jsem měla za hlavou, protože ty jsou velmi citlivé a za pár vteřin mi začalo být příjemně.  Adrenalin se vyplavoval a mě zachvátil pocit, že jsem překonala sama sebe, neuvěřitelný klid a teplo, i když se mi tělo vnitřně chvělo. Jakmile jsem cítila, že mi začíná být mírně zima, šla jsem ven,  znovu cvičit, rozehřát tělo, na kterém mi přimrzala voda. Bylo mi úžasně, tělo jsem měla sice rudé, ale kupodivu mi bylo stále teplo. Byl to úžasný zážitek, který mě posunul zase dál a určitě si to zopakuji. Posunula jsem zase své hranice a získala nového koníčka. Vláďa i já jsme spokojeně odcházeli domů.

Tohle dýchání mi jako rekreačnímu běžci  velice pomohlo lépe dýchat, soustředit se při běhání sama na sebe, posílit celé tělo a hlavně mi vrátilo energii, které se mi poslední dobou moc nedostávalo.

Pokud však studená voda opravdu není váš přítel, vyzkoušejte alespoň dýchání spojené s meditací. Pokud chceme, můžeme se přihlásit na kurz, zabývající se přímo Wimhofovou metodou anebo zkusit takto dýchat sami doma. Takže pokud stále bojujete při běhu s  výdrží , nedostatkem energie a nesprávným dechem  tak tohle může být možnost jak jej dostat pod kontrolu a zároveň celé své tělo do harmonie a pohody.

Dechu a vodě zdar 🙂

  • Zuzka
  • 14.04.2020